W świecie ekonomii...

środa, 21 listopada 2012

Współpraca drogą do celu ;)



      Każdy z nas miał kiedykolwiek do czynienia  z pracą zespołową chociażby w życiu zawodowym, bądź prywatnym. Jednakże nie każdy kierował grupą, a mimo początkowych założeń, zadanie to nie należy do najłatwiejszych. By każdy zespół odniósł sukces, to jego praca musi być organizowana i kierowana przez odpowiednią osobę, ponieważ to jest podstawą sukcesu tej grupy




Ważną rzeczą pracy w zespole jest podział kompetencji, czy też określenie ról. Każdy pracownik musi wiedzieć za co jest odpowiedzialny, by nie doszło do sporów między współpracującymi ze sobą osobami. Kierownik powinien każdemu pracownikowi z osobna powiedzieć, co należy do jego zakresu obowiązków. Za pozytywne wyniki tej pracy zatrudniony powinien być chwalony przy wszystkich, natomiast za negatywny efekt karcony, ale na osobności, tzn. w cztery oczy, przy czym kierownik musi wskazać pracownikowi jego błędy. 

Dobry kierownik zespołu powinien mieć opracowane sposobami skutecznego zaangażowania pracowników do pracy, po to, by nie doszło do wypalenia zawodowego osoby zatrudnionej. Musi on z ich pomocą zmotywować swoich podwładnych do efektownej pracy, której efekty będą pozytywnie na sytuację całego zespołu, jak i firmy, w której jest zatrudniona dana osoba.  Czynnikami motywującymi mogą być np.: podwyżki, pochwały, publiczne docenienie, czy nawet zwykłe wypowiedzenie ,,świetna robota’’!. 

Pracę zespołu można skutecznie zorganizować, chociażby w myśl tzw. efektu synergii, który wyraża się wzorem podanym poniżej. Mówi on o  tym, że jednostki pracujące razem mogą osiągnąć o wiele więcej, niżeli wtedy, gdyby pracowały osobno. Mówiąc przykładowo, efekt pracy 4 pracowników będzie o wiele lepszy w sytuacji, gdy będą oni współpracować ze sobą w jednym pomieszczeniu, niż każdy z nich w osobnym. W mojej ocenie taka organizacji pracy jest dobra, ale trzeba pamiętać też o tym, że osoby nie mogą zbyt długo przebywać ze sobą w jednym pomieszczeniu,  może to spowodować konflikt wewnątrz grupy.

Jeżeli mowa o konfliktach, to chciałbym wspomnieć o tym, że kierownik zespołu musi umieć je łagodzić. Nie może ujmować się za żadną ze stron, tylko wysłuchać racji, a potem zaproponować kompromis, który będzie najbliżej oczekiwań obydwu stron. Chciałbym jednak zaznaczyć, że rozwiązanie zaproponowane przez przywódcę zespoły NIGDY nie zadowoli żadnej ze stron w stu procentach.

 

1)  ,,Kierowanie zespołem projektowym'' - Piotr Wachowiak, 
2) http://weblog.infopraca.pl/wp-content/uploads/praca-zespolowa2.jpg 

 

7 komentarzy:

  1. Dobrze dobrane słowa, ogólnie ładne napisane. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. świetny, z sensem na 5 artykuł;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny artykuł na 6 a nawet 7.

    OdpowiedzUsuń
  4. Robercie! Podoba mi się styl w jakim napisałeś artykuł. Czyta się go lekko i przyjemnie, a zarazem piszesz bardzo z sensem :)

    Jedyne co mi zabrakło to jakiegoś podziału logicznego całości, pomogłoby to lepiej zrozumieć treść wpisu :)

    Gratuluję, dobra robota! :)

    Zapraszam na swojego bloga, ja też w podobny sposób zająłem się istotą pracy w grupie, ale jednak zwróciłem uwagę może na nieco inne aspekty. blogernia3.blogspot.com zapraszam! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. świetny artykuł :) życzę powodzenia! ;)
    pozdrawiam - dziewczyna Grześka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobry artykuł :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń